Swecon Anläggningsmaskiner | Verksamhetsanalys, Inredningskoncept & Guidelines | Eskilstuna | 2024
Hållbar satsning på Swecon HQ
Swecon behövde effektivisera sina lokaler och uppfylla målet om ett huvudkontor där samtliga medarbetare får plats, trivs och utvecklas.
anca inredningsarkitekter fick det ärofyllda uppdraget att bli deras partner genom hela processen från verksamhetsanalys till färdigställt kontor.
Ett beslut var fattat om att förändringar behövde ske i arbetssätt för att uppfylla målet att få in alla medarbetare i befintlig byggnad. Att införa ett aktivitetsbaserat arbetssätt i en organisation där en majoritet av medarbetarna arbetar på distans eller på resande fot, kändes rätt i tiden ur många synvinklar.
För att landa rätt i dimensioneringen av kontoret genomfördes en väl utarbetad process av insamling av indata, där vi landade i nyckeltal för verksamheten. Närvarograd, aktivitetsanalys och diversifiering av ytorna klargjordes med hjälp av ledningens och medarbetarnas engagemang i intervjuer, enkäter och workshops.
Under arbetets gång blev det tydligt att hållbarhet var en viktig faktor som skulle prioriteras i projektet. Genom att skapa en väl underbyggd dimensionering av kontoret blir lösningen hållbar över tid och ger en god arbetsmiljö för medarbetarna.
För att minska klimatavtrycket i ombyggnationen har inredningskonceptet haft en tydlig inriktning från start till mål.
"anca inredningsarkitekter var helt rätt val av samarbetspartner för Swecon i ett projekt där kontoret i Eskilstuna moderniserades och anpassades för aktivitetsbaserat arbetssätt.
anca har med sin expertkunskap guidat oss genom hela projektet, från förstudie till avslut och starkt bidragit till ett slutresultat som vi är mycket nöjda med.
Att samarbeta med anca gällande övergång till aktivitetsbaserat arbetssätt har varit enkelt och trevligt samtidigt som utfallet blev bättre än vad vi hoppats"
/Pontus Magnusson, Projektledare
Slutresultatet av Swecons nya huvudkontor uppfyller de högsta hållbarhetskraven och reflekterar organisationens engagemang för en mer cirkulär och resurssnål ekonomi.
Genom att prioritera återbrukade möbler och material har miljöavtrycket från ombyggnationen minskat avsevärt, samtidigt som vi skapar en funktionell och inspirerande arbetsmiljö.
Förvandlingen:
Hållbara val
Vi har i första hand valt att återbruka möbler från tidigare inredning, vilket bidrar till att minska behovet av nyproduktion. Där det varit möjligt har vi även kompletterat med att köpa in återbrukade möbler som noggrant valts ut för att passa våra behov och designkrav. Ett tydligt exempel på detta är de mötesrum som helt och hållet möblerats med återbruksmöbler.
Våra hållbara val har - bara i det här projektet - besparat världen 47 ton(!) utsläpp av CO2, vilket motsvarar 390 flygresor mellan Arlanda och London!
Vid inköp av nytillverkade möbler har vi varit noggrant selektiva, med fokus på att endast välja produkter som uppfyller våra högt ställda hållbarhetsmål. Vi har valt möbler från nordiska tillverkare, till största delen svenska, som är miljöcertifierade och tillverkade lokalt, vilket minskar transporternas klimatpåverkan och främjar en mer hållbar produktion.
De material som använts är noggrant utvalda för att minimera vårt ekologiska fotavtryck.
Ett konkret exempel på innovativa hållbara val är de möbler som finns i personalmatsalen/loungen. Här har vi använt ett banbrytande material som kombinerar plastavfall från haven och fibrer från kaffebönans skal – en restprodukt från kaffeindustrin. Denna lösning både minskar plastavfallet i våra hav och ger ett nytt liv åt material som annars skulle ha blivit bortkastat. Och som samtidigt ger en väldigt snygg möbel!
För att ytterligare förstärka vår hållbarhetsprofil har vi också valt att använda belysning i entrén som är tillverkad av plastavfall.
Det textila golvet, som bidrar till en tyst och behaglig arbetsmiljö, är även det tillverkat av återvunnet material och är 100% återvinningsbart.
Detta innebär att hela kontoret inte bara är utformat med fokus på funktion och estetik, utan också med ett långtgående ansvar för medarbetarna, miljön och framtiden.
En detalj i inredningen som sätter en stor del karaktär och identitet till kontoret är de specialbyggda bord som tagits fram av verksamheten själva. Här har begagnade maskindelar och reservdelar utgjort stommen till soffbord i entrén, samt ett ståbord i kontorsytan (med rörlig mekanik invändigt!). En riktig konversationsstartare!
Guidelines för framtiden
I samband med att inredningskonceptet för Swecon HQ växte fram väcktes frågan om att skapa en inredningsmanual som kan fungera som stöd för organisationen att enkelt kunna implementera konceptet på samtliga kontor och service points. Interior guidelines for offices samt en för service points blev resultatet av sammanställningen av konceptet. Dessa dokument finns nu tillgängliga för alla inom organisationen som ska genomföra förändringar i lokaler, och behöver guidning i allt från material- och kulörval till faktisk möblering.
- En bra garanti för att minimera felköp, att arbeta långsiktigt och hållbart även framledes.
Invigning
I november 2024 var det äntligen dags för inflytt. Ett hundratal förväntansfulla medarbetare invigde lokalerna med stor entusiasm!
Möbelleverantör: Exin
Fotograf: Fotograf niclas